Krušné hory   Krušnohorsky myslet, žít a snít

Krušné hory Krušnohorsky myslet, žít a snít

22. prosince 2008 Pěší tůry

Oblasti: | Komentáře: zatím žádný | 1 121 x přečteno

Dlouhý sestup z Dlouhé Louky

Osek, klášter – Hrad Osek, kaple 2km – Dlouhá Louka 4km – Stropník 6km –
Pod Stropníkem 7km – Hrad Osek, kaple 10km – Osek, klášter 12km

Popisovanou trasu si můžeme zkrátit, necháme-li se na Dlouhou Louku vyvéztze Stropníku
autobusem. Ušetříme si tím 4km výživné stoupání a po zbytek cesty pak už budeme jen klesat. Kromě oseckého kláštera a zříceniny hradu, je hlavní atrakcí výletu skvostný výhled ze Stropníku , jeden z nejhezčích výhledů v celé části východní části Krušných hor.

Od kláštera v centru Oseka půjdeme po červené a modré kKlášter Osek žel. přejezdu, za ním pěšinou lesem k silnici a po ní vzhůru podél potoka přes osadu Hrad Osek k turistickému místu pod kaplí.

Červená odbočuje vpravo, my se držíme modré, která pokračuje po silničce do nejvyššího místa osady, za ní pak cestou vzhůru do lesa. Zleva se přidá Naučná stezka – Přírodou a dějinami Oseka . V levotočivé zatáčce zahneme doprava na pěšinu, která prudce stoupá k lesní silničce, přejde ji (naučná stezka jde vpravo) a pokračuje stále vzhůru podél potoka lesem.

Únavný výstup končí na okraji louky, po níž odbočíme vlevo na silnici. Po ní pak jdeme vpravo do vsi Dlouhá Louka . v její dolní části se k nám zleva přidá červená; spolu s ní pak stoupáme ke kostelu, před ním si zkrátíme zatáčku silnice cestou vpravo. V závěru pak po silnici , zdolávající dost prudký svah, dojdeme k turistick. orientač. místu a autobus. zastávce na konce vsi.

Od rozcestí půjdeme vpravo po asfaltové silničce, zprvu krátce i se značkou červenou a žlutou. Od nich se však brzy odkloníme vpravo, k hezky upravené chatové osadě. Silnička pokračuje k plochému holému vrcholu nad vsí, kde od
r.1993 stojí pokusná větrná elektrárna České akademie věd s výkonem 315kW a vedle ní pozorovací meteorologickou věž, zdaleka viditelné dominanty.

My však obě stavby necháme stranou a brzy ze silničky odbočíme vlevo na širokou cestu, sledujíc kraj lesa. od osamoceného rekreačního domku se otvírá daleký výhled. Pak sestoupíme k usedlosti a polozřícenou stodolou,
za ní na kraji lesa půjdeme vlevo cestou po hrázi zarůstajícího rybníčku. Za ním mírně stoupáme, místy překonáváme podmáčené úseky. Asi po 500m na dalším rozcestí zahneme vpravo vzhůru, po 200m vlevo na pěšinu do lesa k turistické orientaci. Odtud nás významová značka vede mírně vpravo podél oplocenky odbočkou (200m a zpět)na odlesněný vrchol Stropníku .

Vrátíme se zpět na značku a sestupujeme pěšinou , která často mění směr, řídkým smíšeným leem až k opuštěné boudě a turistick. orientač. místu Pod Stropníkem u lesní asfaltové silničky, po které přichází červená. Zelená pokračuje po cestě dolů při Hájském potoku, pak dost prudce dolů lesem k žel. zast. Horní Háj. Můžeme ji použít, pokud budeme spěchat na vlak. naše základní trasa však vede po silničce vpravo, stále mírně dolů zalesněným svahem se zbytky starých bučin.

Poněkud jednotvárná cesta bez výhledů, zvaná Rýzmburská, nás asi po 1,5km přivede k rozcestí, kde se silnička dělí – červená značka míří vlevo ostře dolů, k turistic. místu u zřícenině hradu Oseku (Rýzmburku) , do kterého můžeme odbočit vpravo kolem osamělého objektu Rýzmburk. Pak sestoupíme prudce klesající silničkou podél potoka k rozcestí u kaple v osadě Hrad Osek, odkud se po již známé cestě vrátíme do středu města.

zdroj: Krušné hory – východ / Petr David, Vladimír Soukup. — 1. vyd.

1 hvězdička2 hvězdičky3 hvězdičky4 hvězdičky5 hvězdiček (1hlasů, průměr: 5,00 z 5)