Krušné hory   Krušnohorsky myslet, žít a snít

Krušné hory Krušnohorsky myslet, žít a snít

10. února 2006 Pěší tůry

Oblasti: | Komentáře: zatím žádný | 404 x přečteno

Kolem Červeného Hrádku za sluncem

Jirkov,nám.-Červený Hrádek 1,5km-Pyšná 7,5km-Lesná, rozc. 11km-Svahová 14km-Boleboř 16km-Jirkov, nám. 21km
První zastávka patří významnému zámku, pak nás čeká půvabné údolí Lužce a dlouhé stoupání do hor, za sluncem-když se den vydaří, je to nádhera, často tu ale pěkně profukuje, protože v nejvyšších partiích si to pošlapeme i po holém kopci. Seznámíme se s lyžařskými středisky i zajímavou lidovou architekturou. Závěrečný úsek po silnici nám může usnadnit i autobus.

Z náměstí se rozchází více turistických značek-my zvolíme zelenou směr Lesná a Pyšná. Jdeme po silnici ven z města, jistě nevynecháme neznačenou odbočku k Červenému Hrádku. Na místě dnešního barokního zámku stál původně hrad, zvaný Borek, založený na počátku 14. století.Nátźev Červený Hrádek se ujal v husitském období, kdy byl natřen červenou barvou. Dnes si můžeme prohlédnout zámecké interiéry včetně Rytířského sálu, kapli sv.Jana Křtitele, pracovnu Maxmiliána Hohenlohe, expozici vojenství,výstavu obrazů G.Zindela a i výstavu starožitných hodin a jiné zajímavosti.

Vracíme se stejnou cestou na zelenou značku, sledující silnici, dotkneme se Bíliny, přetneme její přítok Lužec a za oplocením zatočíme na zpevněnou komunikaci vlevo.Po levé ruce máme oplocenou lesní školku. Přiblížíme se k potoku a pohodlnou komunikací stoupáme kaňonovitým údolím. Míjíme rozcestí s mostkem, pokračujeme přímo do míst, kde se vpravo otvírá boční údolíčko. Zatočíme k němu a stoupáme ve svahu na okraj lesa. Vpravo a na rozcestí hned vlevo pohodlnou cestou dorazíme k silnici. Po ní vlevo vysokým lesem nabíráme výšku, až pozdravíme první chalupy v Pyšné. Míjíme parkoviště, kapličku, hezké hrázděné domy (např.č.p. 10), poměrně strmě vystoupáme na horní okraj vsi a po cestě se dáme vlevo.

Prohlédneme si lyžařský areál (přetínáme trasu vleku, dobře vidíme i na sjezdové tratě), dále se nám naskýtá hezký pohled na Jedlovou, s její dominantou, televizním vysílačem. Širokou cestou stále stoupáme, až definitivně ustoupí les a výhled je stále lepší a lepší. Vysupíme k horskému hotelu Lesná (ubytování) a dopřejeme si ještě pár výškových metrů k rozcestí-tady zatočíme vlevo, teď už po červené značce, pár kroků na vlastní vrchol Lesné(911m).Tady si buď užijeme sluníčka, nebo větru, to druhé je bohužel pravděpodobnější, pěkně se rozhlédneme, výhlídka je impozantní. Následuje klesání prakticky po spádnici, cesta je místy trochu podmáčená. Vyhoupneme se na silničku nazývanou Sluneční cesta, zatočíme vlevo a nepřehlédneme místo, kde nás značka vláká vpravo do nízkého porostu .

Překročíme Lužec, který tu má zatím podobu jen rozpustilého potůčku, a pak tím romantickým místem vystoupáme až k silnici, po které zatočíme vlevo. Zprava se k nám připojila zelená značka, brzy se přidá i žlutá, to už jsme u turistického informačního místa na okraji Svahové. Žlutá značka bude naším průvodcem na zbývajícím úseku trasy. Společně uhneme vlevo ze silnice, budeme trochu závidět chatařům (jejich obydlí jsou opravdu na hezkém místě). Začneme ostřeji klesat-skloníme se před lanem háčkového vleku (vede tu sjezdovka z Farského vrchu) a pochodujeme po svahu dolů, na okraji lesa zatočíme vpravo, pěkně si přitom prohlédneme Boleboř, tulící se ke strmým stráním.

Vyhoupneme se na kamenitou cestu a po ní vlevo scházíme do Boleboře. Podél silnice nás zaujme několik hezkých lidových stavení. Ves patří k nejstarším v oblasti, stávala tady i tvrz. Z Boleboře jdeme stále po silnici – můžeme využít autobusového spojení, ale ani po asfaltu to není až tak fádní. Terén je členitý, příroda okouzlující. Vlevo od silnice vidíme oplocení obory , která sahá až k údolí Lužce. Procházíme osadou Jindřišská, na návsi stojí kaple a hezký soubor hrázděných domů. Silnice se pouští k Jirkovskému potoku, žlutá značka odvážně odskakuje od silnice na úzkou pěšinu vlevo ve stráni, ale po silnici je to skoro pohodlnější. Vycházíme z lesa a stále po žluté dorazíme do středu Jirkova.

zdroj: Krušné hory – střed / Petr David, Vladimír Soukup. — 1. vyd.

1 hvězdička2 hvězdičky3 hvězdičky4 hvězdičky5 hvězdiček (Nehodnoceno)