Krušné hory   Krušnohorsky myslet, žít a snít

Krušné hory Krušnohorsky myslet, žít a snít

28. listopadu 2008 Železnice, lanovky

Oblasti: , | Komentáře: zatím žádný | 3 521 x přečteno

Železniční trať Karlovy Vary – Johanngeorgenstadt

Součástí Krušných hor je i železniční trať Karlovy Vary – Johanngeorgenstadt s délkou 46,1 km. Leží v okrese Karlovy Vary. Na trati leží celkem 17 železničních stanic a zastávek. Trať byla budována v několika etapách. Maximální klesání (resp. stoupání) trati je 30 promile (v úseku Pernink – Potůčky). Pro povahu trati (stoupání, převýšení) se jí přezdívá „Krušnohorský Semmering“.

Horská část železnice je v úseku od Nejdku druhá nejvýše položená trať v České republice a byla dokončena v roce 1899. Z Nejdku přes Nové Hamry do Perninku překonává vlak na 15 kilometrech výškový rozdíl 360 metrů. Projíždí tu třemi tunely a takzvanou novohamerskou smyčkou. Tady se vlak otáčí do protisměru obloukem o poloměru 180 metrů a dostane se až do nadmořské výšky 915 metrů.

Trocha historie:
Původně měla být trať zahrnuta jako součást Dráhy císaře Františka Josefa z Vídně do Plzně a odtud pak do Saska. Tento plán z poloviny 60. let 19. století byl však zavrhnut.

V roce 1881 byl představen projekt místní dráhy z Chodova do Nejdku přes Novou Roli, který zčásti odpovídal dnešnímu vedení trati. Příčinou byly podnikatelské zájmy místních subjektů (továrny na porcelán, pily apod.).

Výstavba dráhy ve trase dochované do dnešní doby začala po udělení koncese (v roce 1895) až v roce 1897. Jako první byl budován úsek Karlovy vary, dolní nádraží – Stará Role – Nová Role, který navazoval na místní dráhu z roku 1881. Na něj navazovalo prodloužení z Nejdku do Horní Blatné (dokončen 28. listopadu 1898) a z Horní Blatné do Johanngeorgenstadtu (dokončen 1. dubna 1899), města ležícího již v Sasku.

Provoz byl na trati oficiálně zahájen 15. května 1899, a to se čtyřmi páry osobních vlaků.

Nejvýše položená železniční stanice je v Perninku a jejíž blízkosti se nachází kamenný viadukt jenž je náročnou technickou stavbou. Se svou nadmořskou výškou 902 metrů nad mořem je nádraží po šumavské Kubově Huti druhou nejvýše položenou železniční stanicí na našem území. Perninský viadukt je tvořen šesti oblouky o rozpětí 2×8 m, 2×10 m a 2×12 m. V nejvyšším bodě dosahuje výšky 20 metrů. Jedná se o nejvýše položené dílo svého druhu Českých drah. Na tomto úseku tratě najdeme obdobné kamenné viadukty i u níže položeného nádraží v Nových Hamrech. Ty mají rozpětí osm a deset metrů.
Je skvělé , že vlaky bez omezení přepravují i kola.

Seznam železničních stanic a zastávek:

* Karlovy Vary dolní nádraží
* Karlovy Vary (též známé jako Karlovy Vary – Horní nádraží)
* Stará Role
* Nová Role
* Nová Role zastávka
* Suchá
* Nejdek
* Nejdek zastávka
* Vysoká Pec
* Nové Hamry
* Tisová u Nejdku
* Oldřichov u Nejdku
* Pernink
* Horní Blatná
* Potůčky zastávka
* Potůčky
* Johanngeorgenstadt

1 hvězdička2 hvězdičky3 hvězdičky4 hvězdičky5 hvězdiček (Nehodnoceno)
Loading ... Loading ...

Co by Vás mohlo zajímat




© 2024 Krušné hory Krušnohorsky myslet, žít a snít. Kontakt: krusnohorsky@krusnohorsky.cz