Odborníci z Památkového ústavu, za jejichž dohledu rekonstrukce v devadesátých letech minulého století probíhala označili malou vodní elektrárnu v želinském meandru řeky Ohře za pozoruhodné architektonické dílo a technicko-historickou památku.
Její provoz má již patnáct let na starosti pět lidí, kteří se střídají po dvanáctihodinových směnách. Jsou zároveň hráznými, jeznými a samozřejmě strojníky neblokových zařízení.
V Kadani se začalo uvažovat o stavbě vlastní elektrárny již v roce 1903.
V místě, kde řeka tvoří meandr, byl do skalnatého břehu vyražen tunel dlouhý 166 metrů o rozměrech 4,30/3,60 metr. Původní betonový pevný jez, nad kterým je pro kanál jímána voda byl vybudován v roce 1905. Měl výšku 2,9 m a délku 66m.
Na počátku měla jednu turbínu vyrobenou v roce 1905. Elektrárna byla uvedena do provozu v roce 1908. Další stejné soustrojí přibylo v roce 1910. Město bylo napájeno kabelem, 13 okolních obcí pak vzdušným vedením.
V roce 1925, když byla uvedena do provozu nová, výkonnější elektrárna v Lomazicích, byla Želinská elektrárna odstavena a vtok zabetonován. Vodní kanál byl využit pro napájení nové hydroelektrárny – podél levého břehu Ohře byl prodloužen na 6,8 km a dřívější spád 5 m se zvýšil na 28 m. Kanál je v současné době stále v provozu, ale pouze pro čerpací stanice surové vody v Tušimicích. Těleso kanálu je již v havarijním stavu a vlastní lomazická elektrárna byla zatopena vodou Nechranické přehrady.
Z původní elektrárny se zachovaly kromě budovy i kašnové turbíny Voith. Jsou to dvě dvojité horizontální Francisovy turbíny s průměrem kol 1200 mm o hmotnosti 8m3/s a výkonem 294 kW pro jednu turbínu. Od roku 1925 byly turbíny ponechány svému osudu.
Rekonstrukce Želinské elektrárny byla zahájena v roce 1991. Nově byl vybudován jez včetně jezové klapky a stavidel na vtoku do kanálu. Ve spolupráci s památkovým ústavem byla zrekonstruována historická budova elektrárny. Byly instalovány nové generátory. Původní turbíny byly repasovány a po 70 – ti letech v roce 1995 byla Malá vodní elektrárna Želina opět uvedena do provozu.