Krušnohorsky myslet žít a snít

23. Říjen 2011   Glosy  

Oblasti: | Komentáře: 22 | 288 x přečteno

Blatno odmítlo větrnou farmu

Ve středu 19.10.2011 jsem se zúčastnil Veřejného projednávání stavby Větrné farmy (VF) Blatno. Veřejné projednávání je povinný legislativní krok při tvorbě zjišťovacího řízení EIA o dopadu příslušné stavby na životní prostředí. Projednávání vede krajský zastupitel touto činností pověřený, zástupce investora stavby, tvůrce zjišťovacího řízení EIA a jeho hodnotitel jenž by měl tvůrci být oponentem. Měl by….

Kdo jste už někdy zjišťovací řízení EIA studoval tak víte. Pro ostatní: EIA má několik etap a dílčích hodnocení, kdy je oponenturou vyzvána k doplnění toho co podle ní chybí nebo v případě, že není dobře zpracována, k jejímu přepracování. EIA tak v čase nabobtnává o odborné posudky a případné připomínky účastníků řízení, které by měl hodnotitel vypořádat to je zaujmout nějaký postoj a ten zdůvodnit. EIA není zrovna zábavná beletrie ale účastník řízení by si ji několikrát přečíst měl, měl by si ujasnit co znamenají některé odborné termíny aby nebyl v diskusi snadno vyšachován.

Konečně se dostáváme k Blatnu. Asi poprvé, v rámci projednávání některé části Větrného parku Chomutov (VPCH) více zde občané obce Blatno a obcí jím spravovaným toto udělali a přišli na projednávání výtečně připraveni. Projekt VF Blatno je totiž velmi špatně zpracován a směrem k místním občanům je ultraarogantní. Věže větrných elektráren (VTE) vysokých 150 m, které jsou naprojektovány v některých případech i necelých 300m od obydlí, si tvůrci dovolili označit jako v pořádku a hodnotitel ve své zprávě to formuloval tak  „že by neměly způsobovat žádný závažný problém“. Co znamená „neměly by“ kde je definován „závažný problém“?  Nikde.

V hlukové studii její autor připustil, že hluk asi bude překračovat hygienický limit a navrhl aby VTE po určitý čas pracovaly v modu omezující její výkon, tedy v méně hlučném. Zde je zaděláno na naprostý podvod. V první řadě investor stavící VTE kvůli zisku je motivován aby VTE „jely“ pokud možno na maximální výkon v co nejdelším čase. Přistoupit na samém počátku na to, že z nich nedostane to co chce, znamená že je blbý, anebo daleko spíš, že toto nařízení nebude respektovat. To klidně může. Neexistuje žádný mechanismus monitoringu práce VTE, neexistuje instituce, která by si ho dokázala vynutit a není nikdo, kdo by případné porušování režimu sankcionoval. Vše je tlačeno způsobem „postav a pak už se s nikým nebav“.

Vzdálenost 300m od obydlí je naprosto směšná a nerespektuje dokonce ani doporučení výrobce stavět VTE těchto rozměrů 500-700m od obydlí. Sama tato vzdálenost je pořád ještě nedostatečná, ale výrobce je samozřejmě motivován snahou prodat co nejvíce a doporučením na delší vzdálenost si zmenšuje prostor pro jejich umisťování. Co se týče vzdáleností zkušenosti obyvatel osad Nová víska u Domašína a Volyně hovoří něco úplně jiného. Tyto osady jsou dotčeny působením VF Kryštofovy Hamry, která čítá 21ks VTE Enercon o celkové výšce 113m a VF Greenlines se 3ks VTE Nordex podobných parametrů jako Enercon.

 

Nová víska má nejbližší věže cca 900m, Volyně asi 1500m. Hluk je v Nové vísce, za určitých podmínek (roční období, směr větru) takový, že její obyvatelé někdy i týden nespí a budí se s bolestmi hlavy. Ve Volyni se hluk projevuje především v ranních a večerních časech, kdy tvoří asi 2-3 hodinová pásma kdy vítr v osadě utichá ale přes náhorní planinu kde je VF umístěna ještě fouká pořád čerstvý, v té chvíli je slyšet mocný hukot doprovázený v cyklech hlučnými rázy v době kdy se více VTE dostane do fáze stejného natočení rotorů jejichž listy tak procházejí kolem tubusu VTE ve stejném čase. Tato situace trvá někdy i přes celou noc.

Myslíte, že to někoho mimo místních zajímá? Ani náhodou. Není dokonce možné donutit Krajskou hygienickou stanici (KHS) aby na místě provedla faktické a reprezentativní měření hluku, jenž by zahrnovala specifika ročních období, rázu počasí a směry větrů. KHS to odmítá s tím, že jí to zákon nepřikazuje ačkoliv má ve svých stanovách ochranu obyvatelstva a jeho zdraví.

Zpátky k Blatnu. Chci pochválit jeho obyvatele za věcnou a poučenou diskusi, ve které komisi argumentačně naprosto rozcupovali. Chci pochválit zastupitele obce Blatno za statečný a jednoznačně odmítavý postoj vůči stavbě. Přeji jim hodně štěstí a zdárné dotažení tvorby Územního plánu obce, kde se stavbou VF nebude počítáno. Nám, ostatním obyvatelům horských obcí dotčených výstavbou VPCH bych přál do budoucna především obyvatele, kteří nebudou líní si zjistit o VTE potřebné informace a zastupitele více morálně pevné, nenechající se snadno zvenku ovlivnit. Neexistuje totiž nic z toho, čím se investor zaklíná, totiž „veřejný zájem“ a „společenská poptávka“. Existuje pouze hamounský zájem stavět co nejvíc pro co největší zisk, ničící přitom unikátní krajinný ráz Krušných hor, jejich klid a rekreační potenciál a mařící letité úsilí a investice místních obyvatel vybudovat si zde bydlení na slušné úrovni. Jejich nemovitosti by se totiž stavbou VTE v takové blízkosti staly bezcenými.

Napsal Vladimír Štastný  http://vladimirstastny.blog.idnes.cz/

1 hvězdička2 hvězdičky3 hvězdičky4 hvězdičky5 hvězdiček (11hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Loading ... Loading ...

Co by Vás mohlo zajímat



22 odpovědi na článek “Blatno odmítlo větrnou farmu”


  1. Mikša
    26. Říjen 2011
    9.27  Citovat  

    Díky za tenhle příspěvke. Občanská společnost se musí proti těmhle „investorům“ rázně postavit a spojit. JInak jim ty vrtule budou stát všude. Díky.


  2. Vladimír Šťastný
    26. Říjen 2011
    11.56  Citovat  

    Nejde jen o vrtule ale třeba i o dopravní stavby nebo chemické provozy. Pokud lidé ve zjišťovacích řízeních nevystoupí dostatečně aktivně a nedají svůj názor důrazně najevo, stane se z EIA jen šaškárna ve které se investor s dalšími zainteresovanými nějak dohodne a která tak dopadne výrazně v jejich neprospěch.


  3. Martin Valina
    26. Říjen 2011
    19.27  Citovat  

    Buďme rádi za lidi jako je Vládimír Šťastný


  4. fotbalik
    28. Říjen 2011
    14.45  Citovat  

    Přátelé,
    díky za pčíspěvek. Zároveň pochvala pro obyvatele za aktivní přístup a pro zastupitele Blatna za odpor.
    Jen pro úplnost připomínám podstatnou věc. Zanesení do územního plánu je nutnou podmínkou pro to, aby VTE vůbec mohla vyrůst. Bez něj už v současné době na takovouhle stavbu nemůže být vydáno územní rozhodnutí. Je protiprávní a kdykoli se o něm dozvíte, napadněte jej. Nejde prohrát. A další podstatnou věcí je, že v nejbližší době začnou platit Zásady územního rozvoje Ústeckého kraje. Jasně specifikují místa, kde nemůže VTE vyrůst. Zároveň říkají, že tyto podmínky platí od nabytí účinnost, resp. do dvou let po nabytí účinnosti, má-li obec schválený územní plán, kde jsou VTE zakresleny nebo o pořízení takového územního plánu rozhodne zastupitlestvo. Jinými slovy to znamená, že zhruba za dva roky už nemůže být vydáno žádné územní rozhodnutí pro VTE, které by stály v „zakázaných územích“. Mj. to je i vzdálenost 2 km od obytné zástavby (nemůže se stát, že by stála 300 m za barákem jak zde píšete). Přesné znění Zásad včetně regulativů je na webových stránkách Ústeckého kraje.
    Mnoho štěstí Chomutovsku, i my na Mostecku s tím budeme mít ještě dost práce (na Klínech a na Mníšku).


  5. Vladimír Šťastný
    05. Listopad 2011
    8.37  Citovat  

    Fotbalík. Nové zásady územního rozvoje Ústeckého kraje (ZURÚK) jsou sice zpracovány dobře (OS Krušno připomínkovalo) nicméně si na svém konci nechávají pootevřená vrátka v kapitole nazvané „Etapizace“, v té je tak šalamounsky formulovaný text, že může znamenat jakýsi extrapardon úpně každé stavbě k jejíž realizaci je politická vůle. Obávám se, že je to právě případ Větrného parku Chomutov. Blatna se to v případě, že občané a zastupitelstvo zůstanou jednotní, týkat nebude, pokud stavba není v Územním plánu obce, žádný investor nic nezmůže. Alespoň tak.


  6. fotbalik
    05. Listopad 2011
    9.43  Citovat  

    Vladimír Šťastný. Se zásadmi jsem dobře obeznámen a o etapizaci samozřejmě vím. Podle mého je ale napsána dobře. Na vyjmenovaná území se vztahuje okamžitě po nabytí účinnosti zásad, tj. zhruba někdy teď, spíš už to nyní platí. Výjimky zde uvedené se týkají dvou různých případů – 1. tam, kde už před vydáním zásad jsou územní plány s větrákama. 2. tam, kde do doby nabytí účinnost zásad rozhodlo zastupitelstvo o pořízení územních plánů s větrákama. (Teď uvedu příklad: na Klínech se o tom usnesli 24. října, přesný termín účinnost zásad zatím ještě nemám, ale z informací krajského úřadu vím, že to vychází někde kolem 20. října. Jestli se to skutečně potvrdí, tak mají vážení prostě smůlu a do územního plánu už větráky nedostanou.) Navíc ta etapizace ještě upřesňuje termíny – pro území typu 1. a 2. platí, že musí být hotovo do DVOU let od nabytí účinnosti, tedy mít schválený platný územní plán, hotovou EIA a vydané platné územní rozhodnutí (možná i stavební povolení, ale to si nejsem úplně jistý). Jestli do této doby ho mít nebudou, tak pak už ho nedostanou. Zde je nutné si postupy stavebních úřadů ohlídat a přípdně se ohradit v řízení nebo při odvolání. Nejsem si zcela jistý, že stavební úřady o něčem takovém úplně přesně vědí.
    Samozřejmě zdůrazňuji, že se to týká jen těch větráků, které nesplňují podmínky uvedené v regulativech, na ostatní se to bohužel nevztahuje. Na politické vůli bude záležet až za čtyři roky, kdy proběhne aktualizace zásad podle stavebního zákona (je to povinné). Pak se musíme starat, aby se do nich něco nepropašovalo.


  7. Vladimír Šťastný
    05. Listopad 2011
    11.44  Citovat  

    Fotbalík. Se ZURÚK je seznámen málokdo a to včetně těch, kteří by je měli znát už titulu své funkce. Když je v Blatně připoměli zástupci ÚK ing. Marečkovi tak nejdříve nevěděl vůbec o co jde a když si přečetl že podle Zásad je umístění větráků přípustné nejblíže 3km od trvale obydlených osad, byl na něm znát upřímný údiv. Zásady byly odsouhlaseny tuším 7.9.2011, v této době už by měly být jednotlivými zastupitelstvy obcí ÚK projednány. Ve Výsluní třeba do této doby neproběhlo nic. Starostka Domašína, který nám chce svoji větrnou farmu nacpat za humna třeba řekla, že je to blbost a že si to postaví stejně jak oni budou potřebovat. V zastupitelstvech máme docela slušnou řadu arogantních troubů.


  8. fotbalik
    05. Listopad 2011
    14.26  Citovat  

    Vladimír Šťastný. Máte pravdu. Je šokující, že státní úřady o tomto neví. Je to totiž naprosto zásadní materiál pro to, co se vůbec bude dít na území celého kraje. Jinak ale Vás musím opravit. Zásady územního rozvoje vydává kraj a schvaluje ho krajské zastupitelstvo. A platí že jen ono a nikdo jiný nemá v kompetenci je schvalovat. Takže Vámi jmenované obce jako Výsluní nebo Domašín už do toho v téhle fázi nemají co krafat. Jejich jedinou povinností je hodit na úřední desku oznámení, že zásady byly schváleny a konec. K zásadám samotným se mohli ozvat v průběhu projednávání, teď už je pozdě. A starostce Domašína klidně sdělte, že její názor vůbec nikoho nezajímá, protože Zásady jsou závazné pro tvorbu územních plánů a rozhodování v území (pro větráky nelze vydat územní rozhodnutí je-li záměr v rozporu s územně plánovací dokumentací, tj. nejen územní plán obce nebo regulační plán obcey ale právě i zásady územního rozvoje). Takže jestli je nemají v současném územním plánu, jak jsem psal v předchozím, tak nyní už je to prostě pasé. Pro výše uvedené doporučuji sledovat úřední desku, kdyby se náhodou něco chystalo. Aby se to hned zkraje zatrhlo a nečekalo se na nějaké odvolávání.
    A nebojte, územní plány se při své tvorbě projednávají a vyjadřuje se k nim i odbor územního plánování na krjaském úřadě, který je jako pořizovatel se zásadami dobře obeznámen a nemůže připustit vydat územní plán, který je v rozporu s nadřazenou územně plánovací dokumentací (takový územní plán je protiprávní a tudíž neplatný). Vychází to ze stavebního zákona v části, která se věnuje pořizování územních plánů.


  9. Vladimír Šťastný
    06. Listopad 2011
    8.23  Citovat  

    Fotbalík. Ještě by mě zajímal jedna věc: Domašín třeba nemá zatím ÚP vůbec zpracovaný, snad je ve fázi vzniku. Zpracování ÚP je několikaletá záležitost, platí ZÚRÚK zpětně i když už ÚP třeba rok vzniká?


  10. fotbalik
    06. Listopad 2011
    9.30  Citovat  

    Vladimír Šťastný. Tam, kde obce nemají zpracovaný ÚP platí regulativy okamžitě dnem nabytí účinnosti. Pak je otázka, jestli Domašín spadá do jedné z těch dvou kategorií, jak jsem psal výše. Musí existovat usnesení zastupitelstva o tom, že si udělají ÚP a že v něm budou i větráky. Toto usnesení (nebo tato-nemusí být souběžně, třeba i v průběhu pořizování ÚP) musí být ještě před nabytím účinnosti zásad (viz ten příklad který jsem dával ke Klínům). Samozřejmě není možné zapomenout na dvouletou lhůtu, po ní už nesmí být vydané územní rozhodnutí, resp. stavební povolení, i kdyby v ÚP byly větráky zaneseny a ÚP platil.
    Jinak jestli u vás bude vznikat ÚP jen rok, tak to je dost fofr. Já jsem z Meziboří a u nás to trvalo asi 6 let :) . Hodně zdaru!


  11. Vladimír Šťastný
    06. Listopad 2011
    9.54  Citovat  

    Fotbalík. Ne, ten rok jsem zmínil jako příklad doby od zahájení zpracování ÚP do něhož vstoupí nové Zásady. Vím, že úplné zpracování ÚP trvá daleko déle. Já jsem z Volyně a ta spadá pod Výsluní, my už máme ÚP pohnojený od předminulého zastupitelstva. Bohužel ani ta zastupitelstva co přicházela po nich až do dneška nejsou lepší.


  12. fotbalik
    06. Listopad 2011
    10.49  Citovat  

    Vladimír Šťastný. Jestli už jsou ve stávajícím ÚP, tak těžká pomoc. Snad jedině nějaká zdržovací taktika ve smyslu požadovat při zpracování EIA doplňující studie na všechno možné – vliv na krajinný ráz včetně zahrnutí kumulativních účinků, na tetřívka jestli je to v ptačí oblasti, na chráněné druhy rostlin jestli je to někde na loukách (určitě na nich roste chráněný koprník), na zdraví obyvatel včetně hlukových studií a vliv infrazvuku, jestli to v lese tak na porosty a já nevím už ani co. Prostě něco, aby to zabralo dost času a co nejvíce se vyčerpala ta dvouletá lhůta. I když si nejsem jistý, jestli už EIA nemají. Na Chomutovsku je to dost nepřehledné, těch záměrů je tolik, že se v tom nedá orientovat.


  13. Taurus
    08. Listopad 2011
    11.20  Citovat  

    Zkušenost z Varnsdorfu – plánovaná výstavba větrníků na vrcholu místní dominanty – vrchu Špičáku (100 metrů od státní hranice a asi 800 m od nejbližší zástavby).
    Také tady odpůrci čekali na účinnost Zásad územního rozvoje. Pozoruhodné je, že tu mezitím proběhla celá EIA – kvůli přeshraničním vlivům na úrovni MŽP – a konečný souhlas MŽP byl podmíněn jen změnou územního plánu (ačkoli ta měla celému procesu předcházet!).
    Rozhodující bylo nakonec datum účinnosti ZÚR, které je stanoveno dost vágně jako 15. den po jejich veřejném vyvěšení v poslední obci kraje (!!!). Většina obcí to učinila kolem 20.9.2011, takže podle toho by lhůta uplynula kolem 5.10.2011.
    Jenže ve Varnsdorfu se investor snažil prosadit návrh na změnu ÚP na schůzi zastupitelstva 20.10.2011, kdy ZÚR ještě účinnosti nenabyly!! Tento návrh naštěstí při hlasování neprošel.
    Nevím, zda k dnešnímu datu už ZÚR nabyly účinnosti, nebo si je některá obec dodnes schovává v šuplíku. (Ani nevím, kde tuto informaci zjistit.)


  14. Anonymní
    08. Listopad 2011
    18.03  Citovat  

    Taurus. Situaci ve Varnsdorfu jsem do určité doby také sledoval. Když jsem se probíral různými vyjádřeními, narazil jsem na tvrdý nesouhlas místního zastupitelstva a přestal jsem se zajímat. Definitivně jsem počítal s tím, že je to uložené k ledu. Takže tohle je pro mě novinka. Pro mě je snad ale nejvíce děsivý přístup MŽP. Pamatuji si, že tam bylo tolik negativ včetně snad tisícovky záporných vyjádření z Německa od obcí i občanů, výborně zpochybněné hodnocení krajinného rázu místním odborem životního prostředí, no a právě odpor obce, kde to mělo stát. Jestliže přes tohle všechno se dojde ke kladnému stanovisku, pak to celé je jen fraška.
    Já osobně si stav platnosti ZÚR ověřuji přímo na krajském úřadě. Z posledních informací vím, že poslední obec to vyvěsila někdy kolem 5. října, tak už by to snad mělo platit. Podle mého je ale teď nemožné z fleku říct kdy je to očekávané datum. Dokud totiž nedoarzí na krajský úřad poslední veřejná vyhláška, tak se to ani oni nedoví. (Kdo ví, jestli to ty obce vůbec ví, že to mají na kraj vrátit?) Ten patnáctý den po vyvěšení to vychází ze správního řádu, aby se s tím jako měli všichni možnost seznámit, tak to je prostě stanovený zákonem a nedá se to obejít, jinak by ZÚR hned zrušil soud, kdyby je nkdo napadl. Ale že teď ještě nikde není napsíno, že platí, neznamená, že tomu tak není. To se samozřejmě dá vyhlásit zpětně.


  15. fotbalik
    08. Listopad 2011
    18.05  Citovat  

    Ten „Anonymní“ výše jsem psal já. Nějak jsem zapomněl napsat jméno.


  16. jriha
    13. Listopad 2011
    15.41  Citovat  

    Pekný článek :)


  17. jriha
    13. Listopad 2011
    16.21  Citovat  


  18. fotbalik
    29. Listopad 2011
    18.46  Citovat  

    Poslední dovětek k „Zásadám“. Nabyly účinnost 20. října 2011, tedy od tohoto data jsou pro rozhodování v Ústeckém kraji závazné a nepřekročitelné. Platí to i zpětně, samozřejmě. Současně od tohoto data se počítá i ta dvouletá lhůta, co se týče etapizace, jak jsme o ní tady také diskutovali. Jinými slovy: od 21.10.2013 už nemůže být vydáno územní rozhodnutí/stavební povolení na větrák, který by překračoval stanovené regulativy, i kdyby byl zakreslen v územním plánu.
    P.S.: Nezbývá než doufat, že se při aktualizaci Zásad (dělá se každé 4 roky) nebude s těmito regulativy nijak hýbat. Dá se předpokládat silný tlak jak ze strany „investorů“ tak zaprodaných obcí (např. Nová Ves, Klíny, Moldava, Kryštofovy Hamry, Měděnec nebo Domašín).


  19. fotbalik
    29. Listopad 2011
    18.48  Citovat  


  20. Vladimír Šťastný
    29. Listopad 2011
    20.12  Citovat  

    fotbalík. Díky za informace.


  21. fotbalik
    17. Květen 2012
    18.12  Citovat  

    Už je to tady! Ozvali se první zlatokopové, kterým se nelíbí regulace větráků v Krušných horách!
    Konkrétně šlo o obec Petrovice a jakéhosi tajemného M.K. Ve své snaze nechat zrušit tu část Zásad územního rozvoje ÚK ale u Nejvyššího správního soudu neuspěli. Na rozdíl od předchozích rozsudků v souvislosti s větráky (Vysočina, Moravskolezský kraj) tentokrát soud potěšil. Uvidíme, co přinesou další měsíce – jestli se budou ozývat další a jak to případně dopadne.
    Na stránkách NSS je k nahlédnutí rozsudek:
    http://www.nssoud.cz/files/SOUDNI_VYKON/2011/0006_9Ao__110_20120217093200_prevedeno.pdf


  22. Vladimír Šťastný
    18. Květen 2012
    8.17  Citovat  

    Fotbalík. Četl jsem to. Dobrý dílčí výsledek ale nelze přeceňovat. Bohužel, dokud bude existovat podpora státu pro tyto zdroje, bude to pořád někdo zkoušet. To, co by na nějaký čas pomohlo, by byla dotažená iniciativa paní Vitáskové, předsedkyně Energetického regulačního úřadu. Ta sbírá politickou podporu pro změnu zákona a chce aby byla veškerá podpora zastavena pro zdroje vybudované od roku 2014. To by budování dalších zdrojů významě zmenšilo, možná úplně zastavilo. Moc tomu ale nevěřím hlavně vzhledem k tomu, v jak dojemné shodě koalice s opozicí odhlasovala nový Zákon o podporovaných zdrojích energie. V Poslanecké sněmovně a senátu sedí desítky poslanců a senátorů, kteří jsou podílníky v těchto investicích a jak říká přísloví, kapři si svůj vlastní rybníček nevypustí.

Odpovědi


Krušné hory

Ohře

Z Chomutova do Chebu a zpět přes Krušné hory

Na logickou otázku co dělat v den narozenin,  znám nelogickou odpověď.  Místo slavení odstartovat třídenní šlapání jak po Poohří tak po Krušných horách. Výlet začal… Celý článek

Erzgebirge

pohled na Pöhlberg

Na rozhlednu Pöhlberg

Tento cyklovýlet považuji za jeden z těch náročnějších. Jak délkou tak reliéfem. Poznal sem zde nejtěžší stoupání po asfaltu, na mapce jej najdeme na 40… Celý článek

České středohoří

Stekník

V duchu zlatavého moku – Na Stekník a Líčkov

  Skvělým námětem  na rovinatý cyklovýlet  je šlapání  z Chomutova na dva zámky a ještě můžeme navštívit muzeum chmele v Žatci. Do města startu se vrátíme cyklostezkou… Celý článek

 krusnohorsky@krusnohorsky.cz

© 2009 Krušnohorsky myslet žít a snít. All Rights Reserved.

This blog is powered by Wordpress and Magatheme by Bryan Helmig.