Technické divy v našich lesích
– Plavební příkopy vznikaly z hospodářských důvodů.
– Příčinou byla potřeba dřeva pro tavicí hutě a hamry, v oblasti řeky Elster také pro dobývaní soli.
– Dále existoval nedostatek dřeva v severním Sasku pro průmysl a rozvoj zemědělství.
– Velké zásoby dřeva se nacházely ve vogtlandských a krušnohorských lesích.
– Řešením byly plavební příkopy (kanály) s jezy, česly, rybníky, plavebními domky a skladištěmi dřeva. Po řece Muldě se plavilo vorové dříví do horních měst Schneeberg a Zwickau.
– Po řece Elster se vorové dříví dopravovalo do dolního Vogtlandu a do oblasti Lipsko-Halle.
– Rozšířením těchto vodních cest bylo divoké (spádové) plavení a tlačení dřeva v plavebních příkopech.
Objekty z let:
1571: Černý rybník nad velkou Pyrou zásobující řeku Muldu.
1580: Hlásný rybník nad Hlásným potokem zásobující velkou Pyru.
1579: Horní a Dolní plavební příkop přes Hammerbrücke nad soutěskou do Göltzsche zásobující Weiberteich v Gehlenbachu.
1619: Plavební příkop v obci Landesgemeinde z oblasti Klingenthalu vedoucí do Čech.
Vodní kanál Flossgraben:
Postaveno: v letech 1631 a 1632.
Délka: 7 km.
Divoké plavení, popř.tlačení dřeva:až do roku 1872.
Doba provozu:240 let.
Stáří objektu:363 let (k roku 1995).
Spád:1%.
Zásoba vody:Horní a Dolní plavební rybník u Mühlleithenu.
Rychlost dopravy dřeva:jedno poleno potřebuje čas 2,5 hodin pro překonání vzdálenosti 7 km
až do Muldenbergu.
Příkop byl roku 1933 vyčištěn a zdokonalen.
Roku 1985 byl přestavně na přítok pitné vody do přehrady Muldenberg, do níž příkop ústí.
Objekt je technickou památkou od roku 1981.