Krušné hory   Krušnohorsky myslet, žít a snít

Krušné hory Krušnohorsky myslet, žít a snít

20. prosince 2018 Pěší tůry

Oblasti: | Komentáře: zatím žádný | 1 197 x přečteno

Krupské vycházkové trasy

Krupské vycházkové trasy začaly vznikat asi před třemi lety. Parta nadšenců, je za přispění Občanského sdružení Královské horní město Krupka začala připravovat nejen pro potěchu svoji, ale i pro turisty, kteří Krupku navštěvují čím dál, tím ve větším množství.

Tyto trasy jsou koncipovány tak, že se dají využít nejen pro turistické výlety, ale i na stále více se rozvíjející nordic walking, či jako běžecké trasy.

Během těchto tří let, vzniklo rovných 7  vycházkový tras. A to ještě není vše. Vzhledem k tomu, že by se příští rok město Krupka mohlo dostat jako součást Hornické kulturní krajiny Erzgebirge/Krušnohoří „nedej bože 🙂 “ na seznam světového kulturního dědictví UNESCO, mají tito nadšenci v rukávu schovaných nejmíň dalších 5 tras, které by rádi vybudovali.

A o jaké vycházkové trasy jde?

Všechny vycházkové trasy začínají u bývalé „Pekárny“, pod kostelem sv. Ducha.

Modrá (východní) vycházková trasa vás zavede k bývalému zámečku Heinrichsruhe se zámeckou zahradou a dál přes bývalé vinohrady, které se kdysi nad Krupkou rozkládaly v netušené rozloze, přes Krupské skalní městečko, až na Šibeniční vrch, kde jak sám název napovídá, stálo kdysi popraviště. Dnes je odtud nádherný výhled na Bohosudov a České středohoří. Z Šibeničního vrchu nás trasa povede přes Zaječák a kolem Prameniště a mokřadů Vinohradského potoka až k Žabímu jezírku pod Knetlem. Celá tato oblast od Zaječáku až po Knetl kdysi sloužila jako zemědělská, o čemž svědčí nespočet dochovaných stop. Od Žabího jezírka trasa sestupuje na horní část Husitské ulice, kterou již sestupuje přes Městskou památkovou zónu ke svému začátku.
Délka trasy: 3,3km/1:15h

Zelaná (severní) vycházková trasa vede ke kostelu sv. Václava, kde odbočuje k bývalému Aspenovu mlýnu, kde se dnes nachází malá dílnička Kouzlo vánoc, v níž se vyrábějí nejrůznější, nejen vánoční, ozdoby. Odtud nás cesta dál vede kolem ruin Preissova mlýna a dál dolní částí údolí Horského potoka až na hrad Krupka. Po prohlídce hradu, pokračujeme touto trasou přes místní část zvanou Grunt, Pivovarské nádrže a horní částí údolí Horského potoka na Kalvarienberg (Křížovou horu), kde se nachází posezení u dřevěného kříže, odkud se naskýtá nádherný výhled na celou historickou část Krupky, Teplicko a České středohoří. Až se nakocháme výhledy, sestupuje trasa jižním úbočím Kalvarienbergu dolu až k Effenbergrově kapli. Od Effenbergrovi kaple je to již jen pár metrů do ulice Na Hradbách, kde se nachází vyhlídka na centrum Městské památkové zóny. Trasa dál sestupuje do Husitské ulice, kde si hned můžeme prohlídnout zbytky bývalého Měšťanského pivovaru a dál přes Městskou památkovou zónu nás tato trasa dovede ke svému začátku.
Délka trasy: 3,8km/1:30h

Žlutá (západní) vycházková trasa vede opět ke kostelu sv. Václava, kde odbočuje k bývalému Aspenovu mlýnu a dál kolem ruin Preissova mlýna a dolní částí údolí Horského potoka, v jehož prostředku se u Stromu se Svatým obrázkem odklání ke kapli Ave Maria a pokračuje západním a později SZ směrem na Schillerovu výšinu. Z Schillerovy výšiny trasa vede na vyhlídku Nad Gruntem, odkud je rozhled na celou historickou část Krupky včetně hradu. Z vyhlídky nás trasa povede dál úbočím až k Pivovarským nádržím, kde začíná městskou částí zvanou Grunt sestupovat na hrad Krupka. Z hradu nás už trasa vede přes střed Městské památkové zóny ke svému začátku.
Délka trasy: 2,4km/1:00h

Hnědá (Jižní) vycházková trasa , aneb za hnědouhelnými doly a vápenkami vede přes bývalý Aspenův mlýn, kolem kostela sv. Václava a bývalé Sladovny až k Mýtnému domku. Od Mýtného domku trasa sestupuje k bývalé Vrchoslavské návsi a dál kolem hnědouhelných dolů Britania VI., Fridrich-Agnes, až k tzv. 5. šachtě, kde se nacházel hnědouhelný důl Britania V. Trasa dál vede kolem dolu Britania VI.-Emanuel II. až k zatopenému vápencovému lomu v Přítkově. Od vápenky nás trasa vede na sever od Přítkova, k tzv. Přítkovské žíle. Z Přítkova vede trasa po poměrně frekventované silnici kolem ranče Severní Hvězda, „Mlýna“ a pod Luisnou výšinou, až na vyhlídku Slunečná s výhledy na Teplicko a horu Doubravka. Odtud trasa pokračuje k vápencovému lomu ve Vrchoslavi a přes centrum Vrchoslavi zpět ke svému začátku.
Délka trasy: 7,5km/2:30h

Fialová vycházková trasa (K Medvědímu vrchu) vede přes plánovanou galerii Pod širým nebem, ruiny Preissova mlýna, bývalý Hlušinový rybník a studánku U draka a dál po poměrně frekventované silnici přes vyhlídku Slunečná, pod Luisinou výšinou kolem „Mlýna“ a ranče Severní Hvězda až do Přítkova. Zde se trasa začíná stáčet na sever a prudce stoupá kolem Přítkovské žíly k Medvědímu vrchu, nad nímž se trasa stáčí na východ až JV k štole 5.květen a pile Vrchoslav. Od pily Vrchoslav vede trasa dál přes Čertovu rýhu, kolem Pivovarských nádrží a přes místní část zvanou Grunt až na hrad Krupka. Z hradu nás trasa vede přes střed Městské památkové zóny ke svému začátku.
  Délka trasy: 8,4km/3:00h

Červená turistická trasa – Velký horský okruh I. vede opět ke kostelu sv. Václava, kde odbočuje k bývalému Aspenovu mlýnu a dál kolem ruin Preissova mlýna a dolní částí údolí Horského potoka, v jehož prostředku se u Stromu se Svatým obrázkem odklání ke kapli Ave Maria a pokračuje západním a později SZ směrem na Schillerovu výšinu. Z Schillerovy výšiny trasa pokračuje k Vrchoslavskému jezírku, odkud stoupá kolem Vrchoslavské pily a štoly 5.květen až těsně pod Krušnohorský hřeben k zřícenině Loupeživého hrádku. Od Loupeživého hrádku trasa sestupuje ke Třem rybníčkům, aby zase stoupala přes rozcestí Pod Sedmi štíty a Přední Cínovec na vrchol Lysé hory s výhledy na Komáří vížku. Z Lysé hory trasa sestupuje přes Kněžiště a rozcestí Pod Komáří hůrkou ke kapli sv. Wolfganga, aby zase přes bývalý důl Glatz a kolem Velké pinky vystoupala na Komáří vížku. Z vrcholu Komáří vížky se otevírají překrásné výhledy na Teplicko a České středohoří. Z „Komárky“ trasa sestupuje kolem dolu Egill a jámy Oberschacht do Horní Krupky, kde u hostince U Floriana odbočuje na východ a přes chatovou osadu pokračuje až na Arltovy skalky. Od Arltových skalek trasa sestupuje na Hornickou stezku, po které pokračuje kolem bývalého hamru a bývalé štoly Matky boží (Stříbrné štoly) až do Husitské ulice, po které přechází přes Městskou památkovou zónu zpět ke svému začátku.
Délka trasy: 19km/7:00h

Oranžová turistická trasa vede Cínovou ulicí na Libušín, kde odbočuje odbočka na vyhlídkovou skálu Mrtvý kámen, ze kterého je nádherný výhled na celou část starého města Krupského, Libušín, Teplicko a České středohoří. Z Mrtvého kamene vede trasa zpět a dál ke kostelu sv. Anny a kapličce u kostela sv. Anny, kde prostřední cestou pokračuje ke kolejím Duchcovsko-Podmokelské dráhy, kterou přechází a podél níž míří směr Bohosudov. U ulice Vinohrady stoupá trasa ke kapli Božího hrobu a přes Bohosudovskou kalvárii vede pod dolní stanicí lanové dráhy přes Hálkovu stezku (Doktorku) do Unčína na rozcestí ulice 5.května a Poštovní cesty u Unčínského potoka, kde trasa končí.
Délka trasy: 2:8km/0:51h

autor-Libor Papsch

Více o Krupských vycházkových, nordic walking a běžeckých trasaách naleznete na https://100-1vkrupce.webnode.cz/a49-vychazkove-trasy/

Propadliny dolu františek

Zaječí skála

Vyhlídka Nad Gruntem

Vyhlídka z Kalvarienbergu

Kalvarienberg

Krupka

Mlok skvrnitý v údolí Horského potoka

Prameniště a mokřady Vinohradského potoka

1 hvězdička2 hvězdičky3 hvězdičky4 hvězdičky5 hvězdiček (Nehodnoceno)