Krušné hory   Krušnohorsky myslet, žít a snít

Krušné hory Krušnohorsky myslet, žít a snít

20. prosince 2008 Pěší tůry

Oblasti: | Komentáře: zatím žádný | 1 633 x přečteno

Loučná – Královna východního Krušnohoří

Meziboří, nám. 8.května – LoučnáNad Mezibořím 2km – pod Loučnou 4km – Loučná, vrchol a zpět 5km – Pod Vlčí horou 7km – Dlouhá louka rozc. 7,5km – Dlouhá louka, rozc. červené a modré 8,5km – Panská dolina, chaty 9,5km – Loučná, autobus 12,5km

Malebná krajina severně od Litvínova , z níž nad náhorní plošinu, při okrajích zbrázděnou četnými údolími potoků, vystupují jednotlivé horské vrcholy nezřídka přizdobené korunami z mohutných skal. Vsí a osad je tu ppomálu a tak můžeme dlouhé hodiny putovat krásnou přírodou a vychutnávat daleké výhledy a těšit se ze stovek hektarů nového mladého lesa.

Naše trasa vede k nejvyššímu bodu východní části Krušných hor. Cesta není dlouhá, v úvodu však několikilometrové stoupání prověří naše fyzické schopnosti. S možností občerstvení to bude horší, proto je lepší mít něco vlastních
zásob.

Startujeme v Meziboří , jednom z nejmladších měst České republiky.

Od turistické značky na náměstí 8. května půjdeme po modré vzhůru po silnici a pak mírně vpravo po chodníku kolem školy Potoční ulicí. Před školou vlevo za potokem roste památná lípa (200let). Na konci města zatáčí silnice vpravo, modrá přechází na pěšinu , která prudce stoupá přes louku, později přes bukový les. Asi po 400m následuje rovinatá odpočinková pasáž zakončená rozcestím šesti cest, kde zahýbáme mírně vlevo a opět zvolna stoupáme. V závěru se cesta esovitě zatočí a přivede na plošinku, na jejíž konci vlevo je ústí tlakové štoly, dlouhé 5285m o průměru 2,1m , kterou se do Mezoboří přivádí voda z Flájské přehrady .

V místě na kterém právě stojíme, vystupuje štola ven z nitra horského hřbetu a dál již vede po povrchu. Ještě před úpravnou se její energie využívá v malé vodní elektrárně o výkonu 2x4MW. Od úst štoly cesta ještě chvíli mírně stoupá, pak však vede dolů k rozcestí a turistickému místu Nad Mezibořím.

Doprava odbočuje žlutá, my se držíme modré a jdeme po ní vzhůru po široké cestě. Asi po půl kilometru vystoupáme na rozcestí , kde se nám otevírá hezký pohled k Dlouhé Louce a vlevo od ní vystupující Vlčí hora .

Zahýbáme tu mírně vlevo na lesní cestu, kKrušné hory  Loučnáterá nás 200m vede po rovině, pak však začíná stoupat do svahu Loučné kolem pramene vody pitné. Cesta poněkud připomíná výstup po schodech , protože se na ni úseky s nepříliš
prudkým stoupáním pravidelně střídají s krátkými rovinkami . Nakonec vystoupáme na horskou louku, o kus dál přejdeme přes potůček, za ním odbočuje významová značka k vrcholu Loučná (0,5km a zpět).

Stojí za to vynaložit trochu námahy a vystoupat po cestě, sledující oplocení obory, až téměř k nejvyššímu místu východní části Krušných hor. Loučná (956m) je suk ve tvaru oválné , mírně protažené kupy, tvořené žulovým porfyrem. Samotný téměř odlesněný vrchol se železnou pozorovací věží , využívanou v 50. letech armádou , sice přístupný není ,protože leží v ohrazené oboře, můžeme však vystoupat můžeme však vystoupat téměř do stejné nadmořské výšky v jeho těsné blízkosti, k mohutnému seskupení skal,z nichž se otvírají nádherné kruhové výhledy do širokého okolí.

Stejnou cestou se vrátíme a pokračujeme po modré širokou cestou podél plotu až ke křižovatce lesních cest, po jedné z nich pak jdeme vpravo. Vede nás po náhorní plošině, prakticky bez výškových rozdílů zcela rovným úsekem.

Asi po 1200m se dostaneme na rozcestí Pod Vlčí horou , kde modrá značka odbočuje ostře vlevo směrem k bývalému Vilejšovu. Zároveň tu začíná zelená , která nás po 350m dovede na rozcestí při horním okraji vsi Dlouhá Louka.

Od turistické orientace a autob. zastávky půjdme po modré a červené po silnici vpravo dolů přes obec. Poměrně prudce klesáme, nad kostelem značky zkracují silniční zákrut cestou vlevo. Pak stále po silnici dojdeme k orien. místu, kde se modrá a červená rozdělují. My se dáme vpravo po červené . Vede nás širokou cestou přes louky na jižním svahu Vlčí hory . Vpravo pod lesem míjímu skupinu chat, u nich se zatočí cesta vlevo k bývalé hájovně. Stále po červené až k široké cestě v závěru Panské doliny k půvabnému místu s lesním rybníčkem a kolonií chatek.

Za osadou se cesta změní na úzkou panelovou silničku, která dost výrazně klesá úzkým zalesněným údolím podélLoučenského potoka. Asi po 1,5km míjíme novou kamennou hráz , sloužící k čištění vody.

V dolní části doliny vystřídá panelku opět zpevněná cesta, která nás zanedlouho vyvede z lesa a vstoupí mezi honosnou vilovou zástavbu na horním okraji vsi Loučná (nikoliv Loučná pod Klínovcem ). Pak sestoupíme asfaltovou silnicí , přímo před námi se otvírá pohled na skalnatý vrchol Bořeně. Dojdeme až ke křižovatce s hlavní silnicí u kapličky a zahýbáme k orientačnímu místu u autobus. zastávky.

zdroj: Krušné hory – východ / Petr David, Vladimír Soukup. — 1. vyd.

1 hvězdička2 hvězdičky3 hvězdičky4 hvězdičky5 hvězdiček (1hlasů, průměr: 5,00 z 5)