Krušné hory   Krušnohorsky myslet, žít a snít

Krušné hory Krušnohorsky myslet, žít a snít

07. prosince 2008 Pěší tůry

Oblasti: | Komentáře: zatím žádný | 3 241 x přečteno

Královstvím buků na Jezeří

Horní Jiřetín – Janovské rozcestí 1km – Nová Ves – Výšina 5km – Dřevařský rybník, rozc. 6,5km – Jezeří 12,5km – Albrechtická štola 15,5km – Horní Jiřetín 18km zámek Jezeří

Nejprve vystoupáme za výhledy do vrcholových partií Krušných hor, pak královstvím buků dospějeme k zámku Jezeří, považovanému za největší barokní stavbu v Evropě – a jako bychom stanuli na ostrém rozhraní dvou světů. Až k úpatí hradního kopce dostoupila povrchová těžba uhlí, před námi je měsíční krajina a za zády máme nádherně dochovaný kus přírody. Pak zbývá příjemný úsek kolem jedné méně známé technické památky.

k úpatí Krušných hor se tulí jedna z největších obcí Mostecka, Horní Jiřetín. Z Obce vyjdeme po žluté turistické, začíná u zastávky autobusu ( je zde i prostorné parkoviště), zprvu vede po vrstevnicové vedlejší silnici, pak zatočí vlevo, stoupá mezi zahrádkami, přetne silnici, u hostince Pod lesem pak vstoupí na hlavní komunikaci, šplhající vzhůru do Nové Vsi v Horách nejprve údolím Jiřetínského potoka. Ze silnice scházíme vpravo na zpevněnou cestu, vracíme se na silnici a v její levé zatáčce znovu vstoupíme vpravo na cestu, poměrně strmě stoupající. Na okraji lesa, to už máme na dohled pvní chalupy Nové Vsi, opět okusíme asfalt a v levotočivé zastávce se dáme vpravo na místní asfalt. komunikaci.

Ta velmi ostře stoupá mezi domky Nové Vsi až na Výšinu. Na křižovatce zatočíme po červené značce vlevo a potěšíme se hezkými výhledy na německou část Krušných hor. Po pár krocích uhýbá silnice mírně vpravo, my jdeme přímo vedlejší silničkou mezi domky. Ta se mění v úzkou asfaltku, potkává se zde s komunikací stoupající vpravo od silnice.

Míjíme zákaz a vystoupáme na rozcestí u Dřevařského rybníka. Nevelkou a vcelku romantickou vodní plochu zahlédneme po levé straně poté, co z rozcestí zatočíme vlevo po zelené značce. Následuje prakticky nepřetržité klesání po zpevněné komunikaci – zprvu nízkým porostem a pak mezi mohutnými buky, lesními partiemi, patřícími mezi nejkrásnější v celé oblasti. Mineme rozcestí, stále sledujeme zelenou značku, která opustí hlavní komunikaci, pak strměji klesá stále poměrně širokou cestou až k informačnímu místu u zámku Jezeří. K hlavní bráně odbočíme po cestě vpravo.

Od zámku se vrátíme k rozcestí a dál sledujeme modrou turistickou značku. je to malebný úsek příjemným vysokým lesem, s drobnými skalními útvary. Širokou kamenitou cestou klesáme do údolí k Albrechtickému potoku, spatříme první ukázku regulace. To hlavní ale přijde později. Na rozcestí zatočíme vlevo a pohodlnou cestou dospějeme k turistickému informačnímu místu u Albrechtické štoly. Nejprve jsou vody Šramnického potoka odváděny 1015m dlouhou štolou Jezeří do Albrechtického potoka, následuje 255m dlouhá Albrechtická štola, která svádí potok do umělého koryta – tím pak teče voda do Loupnice. Stále po modré sledujeme širokou lesní komunikaci s kulisou buků, nepřehlédneme ale odbočku vpravo. Scházíme k okraji porostu, míjíme chatovou kolonii a přicházíme k okraji Horního Jiřetína.

Značka několikrát změní směr (ale není kam zabloudit) a kolem nízkých dřevěných domků nás přivádí do centra a zpátky do výchozího bodu výletu.

zdroj: Krušné hory – střed / Petr David, Vladimír Soukup. — 1. vyd.

1 hvězdička2 hvězdičky3 hvězdičky4 hvězdičky5 hvězdiček (Nehodnoceno)